Blijft op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in voor
de nieuwsflits!
Bier is goed voor de botten
Bier helpt botontkalking tegen te gaan. Een biertje per dag is goed voor de botkwaliteit op latere leeftijd zo blijkt uit een Amerikaanse studie.
Botontkalking (ook wel osteoporose genoemd) wordt tegengegaan door het silicium dat in bier zit. De studie van de universiteit van Cambridge toont aan dat gehopt bier de ideale bron van silicum is. Deze stof is cruciaal in de vorming van nieuwe botstructuur.
"Een biertje bevat ongeveer 8 milligram silicum, wat een derde van onze dagelijkse aanbevolen opname is", vertelt professor Jonathan Powell, van de universiteit van Cambridge. Bovendien zit er in bier nog een goed voedingselement: ethanol, de chemische stof die botverlies helpt te voorkomen.
Vanwege een hormoonkwestie hebben vooral vrouwen baat bij silicum uit bier. Voor vrouwen die nog niet in de menopauze zitten, kan een half biertje al wonderen doen. Vrouwen die de menopauze al doorstaan hebben, kunnen het best een heel glas bier per dag drinken. Het zijn vooral oudere dames die belang hebben bij een dagelijkse inname van de stof. “Het hormonenniveau daalt bij oudere vrouwen. Daardoor wordt silicum vanzelf al moeilijker gebonden aan het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Een verhoogde opname van de stof is daarom cruciaal om de gezondheid van de botten te garanderen”, legt professor Powell uit. “We halen steeds minder silicum uit koren en graan omdat ons voedsel steeds meer bewerkt en minder gezuiverd wordt”.
Weer een goede reden om een lekker biertje te drinken dames!
Bovenstaand item is toegevoegd door GoedkoopBier op 17-10-2011 om 15:09:58
Ja, ban dit soort berichten lusten we er
elke dag wel een paar. Nog even een
opmerking: In de mail stond dat het een
onderzoek van een Amerikaanse
universiteit was. In het artikel
hierboven hebben ze het over Cambridge,
dat ligt in Engeland en niet in de VS.
Op 17-10-2011 15:57:27 schreef furorbrevisest
Dat 'ban' hierboven moet
natuurlijk 'van' zijn.
Op 17-10-2011 18:33:49 schreef jannes
Nou, ik ben vorige week op m'n
plaat gegaan met de fiets. Ernstig
gekneusde ribben. Gaan julli me
vertellen dat bier goed is voor je
botten. Dan moet je wel uit een ander
vaatje tappen.
Groeten uit Bilthoven
Op 21-10-2011 18:28:01 schreef well
Ja als je niet tegen bier kunt dan krijg
je zoiets ja