Blijft op de hoogte van het laatste nieuws en schrijf je in voor
de nieuwsflits!
Koffie helpt niet tegen de kater
Wetenschappers van de University in Philadelphia hebben de mythe over het ontnuchterende effect van koffie ontkracht. Cafeïne en alcohol mixen kan zelfs kwalijke gevolgen hebben.
Onderzoek wijst uit de koffie niet helpt bij het ontnuchteren als je een kater hebt. Uit het onderzoek van de wetenschappers blijkt dat koffie alleen maar doet geloven dat je nuchterder wordt.
De Amerikaanse wetschappers hebben onderzoek gedaan met muizen. Deze muizen moesten een weg in een doolhof te vinden terwijl ze allerlei onaangename prikkels als fel licht en harde geluiden, trachtten te vermijden. De diertjes kregen alcohol en cafeïne in verschillende dosissen toegediend. Nadien werd hun gedrag vergeleken.
Wanneer de muizen enkel alcohol kregen, bleken ze meer ontspannen. Wel slaagden ze er niet meer zo goed in om de onaangename prikkels te vermijden. Kregen ze enkel koffie, reageerden ze alerter. De combinatie alcohol en én cafeïne maakte de muizen alert en ontspannen tegelijkertijd. Alleen bleken ze niet in staat om de vervelende prikkels te vermijden. Volgens de onderzoekers denken de muizen (lees: mensen) wel dat ze alerter zijn, in werkelijkheid is dat niet het geval. Net daar schuilt het gevaar: "Wie zich moe en bedwelmd voelt na het drinken van alcohol, zal eerder toegeven dronken te zijn. Wie daarentegen ook cafeïne heeft genuttigd, zal zich wakkerder voelen en zich in staat achten om potentieel gevaarlijke acties te ondernemen, zoals achter het stuur van een auto kruipen."
Het beste middel tegen een kater, vind
ik persoonlijk: Tomatensap met flink
veel tabasco. Hoe meer tabasco, des te
beter het helpt.
Op 25-07-2010 16:56:48 schreef losgaan.com
Koffie helpt inderdaar niet tegen de
kater doordat koffie cafaine bevat. Net
als in de zon zitten en nog meer alcohol
drinken heeft dit een slecht efect op je
kater --->
http://www.losgaan.com/uitgaantips/kater
tips/445-wat-niet-te-doen